Hírek röviden

ASSISTOSOK FIGYELEM!
Az ASSIST-tal kapcsolatos hasznos információk a blog első felében találhatók, leginkább a 2008 július és szeptember vége közötti részen. 2008 szeptemberétől a bejegyzésekben arról olvashattok, hogyan éltük meg/át azt az évet, amit Csuri Amerikában töltött.






2009. szeptember 17., csütörtök

Menni vagy maradni?

Érdekes beszélgetésünk volt tegnap Csibével. A téma a továbbtanulás volt, a vele járó költségek finanszírozása és hogy elköltözzünk vagy ne a szülőktől az egyetemi évek alatt. Már napközben, amikor telefonált a kérdéseiből éreztem, hogy este rendet kell majd a fejében tennem. Azt kérdezgette ugyanis, hogy ha valaki diák hitelt vesz fel itthon, akkor azt hogyan és mikor fizeti vissza? Amikor elmondtam neki, hogy biza 35-40 éves koráig fizetik azok, akiknek nincs lehetőségük a nagyobb törlesztőrészletek fizetésére eléggé megrettent. Aztán itthon még rákérdezett egy-két dologra, de végül előbújt a szög a zsákból. Kiderült, hogy attól fél, hogy ha fel kell vennie egy jelentősebb összeget a tanulmányainak a finanszírozására, akkor egy életre eladósodik és nem tud majd egzisztenciát teremteni magának. Tudni kell, hogy mi kb.8 évvel ezelőtt hoztunk egy jónak igazán nem nevezhető döntést, és felvettünk egy jelentősebb összegű hitelt, aminek következtében, ha nem is döglődünk, de fejlődésről és gyarapodásról nem nagyon beszélhetünk a mi esetünkben. És, ahogy az manapság sokakkal megesik felettünk is állandóan Demoklész kardjaként lóg a következő havi -nem kis összegű- törlesztő részlet réme. Csibe pedig mindennek a tanuja és elszenvedője. Érthető hát, hogy attól a szótól is, hogy hitel, kiveri a víz. Ami persze nem is baj, mert így nagyobb esély van rá, hogy nem követi el ugyanazt a hibát, amit mi. Azt azonban meg kell értenie, hogy a diákhitel nem egy olyan dolog, ami tönkre vágja az embert, különösen nem, ha külföldön veszi fel és ott is törleszti az ottani bérekből. Persze ennek azért még jócskán utána kell járnunk, hogy teljesen képbe kerüljünk, ami a külföldi tanulmányok finanszírozását illeti. Megbeszéltük, hogy a következő hetekben komolyan ráfekszik a témára, utánajár és begyűjt minden információt, ami csak fellelhető.
Aztán kiderült az is, hogy elbizonytalanodott, hogy vajon jól teszi-e ha elköltözik itthonról? Azt látja, hogy az egyetemista barátai nem tesznek egyebet, mint igyekeznek úgy összeállítani az órarendjüket, hogy minél kevesebbet kelljen bejárniuk az egyetemre a fennmaradó szabadidejükben meg csak lébecolnak, lézengenek. Ő ezt nem akarja, ugyanakkor hátrányba sem szeretne kerülni ezekkel a diákokkal szemben, azért mert neki diákhitelt kell felvennie és még önmaga fenntartásáról is gondoskodnia kell az egyetemi évei alatt.
Elmondtam neki, amit erről gondolok, nevezetesen, hogy valóban a nehezebb utat választja. Nem lesz kényelmes az önálló élet, sőt időnként és főleg eleinte fárasztó és sokszor akár kétségbeejtő is lesz. De meg tud vele birkózni, egyrészt mert tudja mit akar, másrészt mert mi támogatjuk, ha pénzzel nem is tudjuk, akkor is mindig mögötte állunk majd és erőnk szerint segítünk. És azok a tapasztalatok, amiket azidő alatt gyűjt, amíg kényelmesebb ismerősei a szülői ház védelmét élvezik, behozhatatlan előnyt jelentenek majd neki az egyetem elvégzése után. Bevallom eléggé tudathasadásos állapot volt a saját gyerekemet arról győzködni, hogy irány a nagyvilág, és minél messzebb menjen a szülői háztól. De bármennyire is tör a frász attól, hogy nem lesz a közelemben, bármennyire is tudom mennyire nehéz lesz neki az elején, egyszerűen nem visz rá a lelkiismeret hogy a saját boldogságom érdekében azt mondjam: maradj!
Míg én legbelül küzdöttem a skrizoféniával, úgy tűnt Csibe megnyugodott, ismét tudja, hogy, amit kitalált, nem könnyű út de a jó irány. És képzeljétek, mintha fentről irányítanák a dolgokat, amikor jól kidumáltuk magunkat a Nők lapjában, pont ehhez a témához vágó cikket találtam, harmincasokról, akik még mindig a szülőknél laknak. Bár nem voltak kétségeim, hogy a helyére kerültek a dolgok a beszélgetésünk alatt, azért nyomatékként Csibe orra alá dugtam a cikket, hogy olvassa el és döntse el, hogy erre vágyik-e?
Na ezek a beszélgetések azok, amelyek után néha álmatlanul forgolódom, hogy vajon most a jóirányba löktem-e vagy 20 év múlva a szememre veti majd, hogy ha én akkor ott nem ezt mondom, akkor ő már hol lenne... Nem könnyű ez a teher, de ha jól sűl el a dolog meghozza a gyümölcsét. Én már egy párszor szüreteltem, remélem most sem lesz kukacos a termés :)))).

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az a nagy baj, hogy úgy érezzük, hogy a gyerekeinkből versenylovakat kell nevelnünk és aki nincs benne az első három befutóban, annak boldogtalan lesz az élete.Én másképpen látom.Szerintem nem baj, ha a "kényelmesebb ismerősei a szülői ház védelmét élvezik", mert mi is ezt tettük többnyire, sőt, még ennyi idősen is rászorulunk néha.A boldogság és kiegyensúlyozottság nem mindig a pénztől és az elért poziciótól függ és ilyen értelemben nem biztos, hogy "behozhatatlan előnyt" jelent mindezek hiánya.Szerintem ez már túl van spirázva egy kicsit és talán közöm sem lenne hozzá, ha nem kapnám meg mailban minden alkalommal.Hadu

Névtelen írta...

Én mindig is a saját lábamon álltam, mondjuk nekem nem volt más lehetőségem. Azt tudom mondani, Enikő, hogy menj külföldre, ha kint szeretnél tanulni. Lehet, hogy dolgoznod kell az egyetemi évek alatt is, és valamennyi diákhitellel is meg kell toldanod, de tök jó érzés lesz, hogy belevágtál, ami feledtetni fogja veled az össze sz#rt (ami az ilyen helyzettel jön). Ha megvan a magadhoz való eszed, van egy ütőképes diplomád és beszélsz nyelveket, akkor nem maradsz munka nélkül, és pár év alatt visszafizeted a hitelt. Tapasztalatból beszélek. D.

Névtelen írta...

Csatlakoznek az elottem szolohoz! Anno 14 es fel evesen kerultem el otthonrol egy bentlakasos gimnaziumba, ahonnan csak hetvegere mehettunk haza. Utana kovetkezett a foiskola es ott is kollegiumban laktam. Azota pedig gyakorlatilag a sajat labamon allok. Tapasztalatbol tudom, hogy azok a fiuk-lanyok, akik ezido alatt vagy meg a mai napig is otthon eltek, elnek a szulokkel sokkal kevesbe onalloak es felelosegteljesek. Es ertem ezt erzelmi szinten is, nemcsak az anyagiak kerdeseben. Raadasul furcsa modon, de mi "elkoltozok" sokkal jobban tudunk ragaszkodni a szuleinkhez.

A diakhitellel kapcsolatban: minden kesobb profitot gyumolcsozo vallalkozas kezdeti pontja a befektetendo toke. Ha ez nem all rendelkezesedre, de bizol magadban, a dontesedben es a "vallalkozasod" pozitiv kimeneteleben, akkor elo kell teremtened valamely modon, akar egy esszeru hitelosszeg felvetelevel is. Nehez dontes, de vallalhato. Kivanok hozza tisztanlatast es harcos sikereket :)

kisrumpf írta...

Túl van spilázva, ne hülyéskedj. Ez egy anya blogja... bár értem aggódtak volna ennyit a szüleim, bár az én dolgaim felett töprengtek volna ennyit annak idején.

Nem tudom, mennyire követed a blogot, de Csibe maga döntött arról, hogy "versenyló" lesz. S ha zavar a "spirázás", és nem akarod megkapni mailben, hát iratkozz le.

Bocs, Erika.

Erika írta...

Semmi gond :) Szabad a vélemény nyilvánítás és ismerem Hadut megvédi magát ha szükségét érzi :)))

Cat(harine) írta...

Ööö, nem tudom. Én a mai napig anyámmal élek. Nem hiszem, hogy szégyelnem kéne. Kemény életünk volt, mert egyedül nevelt fel albérletből-albérletbe, és sajnos, most sem vagyunk olyan helyzetben, hogy külön költözzem. A fizetésem arra lenne elég, hogy kifizessem az albérletet és a rezsit. Aztán semmire. De az is igaz, hogy ettől még önálló életet élek, magam fizetem a számláim, a ruházkodásom, a kajám, a diákhitel törlesztésem (18 ezer ft az előtörlesztéssel), mindent, és még "haza" is adok. Az viszont igaz, hogy bazira félek a nagyvilágtól. Ha valaki rögtön a sulis évek alatt bele tud vágni az önálló életbe, valóban olyan önbizalomra, tapasztalatokra tehet szert, ami óriási előny lehet később. Sajnos, vagy nem sajnos, az én anyám inkább marasztal, és nem küld. Inkább lebeszél, mint biztat. És bizony, ahogy Erika írta, kicsit, a lelkem mélyén lehet, hogy hibáztatom. De ettől még szeretem, mielőtt valaki félreértené. Én azt mondom, szükség van olyan emberekre, akik minden félelem nélkül boldogulnak a nagyvilágban, akik eligazodnak más kultúrákban akkor is, ha soha nem jártak ott, mert van tapasztalatuk, tudják, hogyan kell megoldani dolgokat, ha úgy alakul, nem esnek kétségbe, ha nehézség kerül az utukba. Ezt (általában) csak "gyakorlattal" lehet megszerezni. Ha újrakezdhetném, más utat választanék én is. Talán még nem késő. Ezen dolgozom én is.
Szóval, szerintem, ha van rá lehetőség, hajrá előre nagyvilág! Szerintem jól dönt, ha megy.

Erika írta...

Szia Cat(hrine)! Először is köszönöm, és örülök, hogy hozzám is ellátogattál. Másodszor elmondom, hogy első soraidat olvasva megijedtem egy kicsit mert legkevésbé azt szerettem volna, ha a bejegyzésemből az jött volna le, hogy , aki otthon marad annak szégyenkeznie kellene. Néha elég rutintalan vagyok és miközben fújom a magam véleményét megfeledkezem arról, hogy leírjam azt is, hogy aki nem így gondolja, az nem kevesebb. Aztán tovább olvasva kicsit megnyugodtam és el kell hogy mondjam szívemből beszélsz. Nekem is vannak még terveim, amihez nagy bátorságra lesz szükségem és rettegek, hogy helyt tudok-e majd állni, de erre majd csak az idő ad választ.
Az új választod utadhoz nagyon sok sikert kívánok, és remélem örömöd leled majd benne.

üdv: Erika

Cat(harine) írta...

Erika, én csak gratulálni tudok a lányodnak, és neked is a lányodhoz. Neki azért, mert van bátorsága, neked azért, mert arra nevelted, neveled, hogy legyen. Nekem nagyon hiányoznak (vagy legalábbis, úgy érzem, hiányoznak) bizonyos készségek. Aztán persze, ha eljön az ideje és elindulok, és látom, hogy megy minden, akkor megnyugszom. :) Köszönöm a biztatásod. :) Remélem, neked is menni fog!

kisrumpf írta...

Ha olvastok, akkor tudjátok, hogy 23 éves koromig otthon éltem. Majd 31 éves koromig a nagyimmal. Bizony. Azóta az uram "felügyel" rám, és intézi a dolgokat, amiket én nem merek elintézni, mert nyúl vagyok. Most 10 napot egyedül vagyok nélküle, s ugyan megcsinálok mindent, mégis bizonytalannak és védtelennek érzem magam. S ámulok, hogy Csibe ennyi idősen hova megy, és miket csinál. S igen, irigykedem. Mennem-költöznöm kellett volna, hogy önbizalmat tanuljak, felnőttséget, mittudomén. Tapasztaljak. Mert amíg nem szorulsz magadra, addig elkényelmesedsz, langymeleg állóvíz, senki nem lök a komfortzónádon (csúnya, de találó inglis kifejezés) kívül, ahol a saját lábadra kell állnod. Hogy annakidején nem mentem, önállósódtam, most már nagyon bánom. Hogy folyton féltem, a "mi lesz majd, ha..."-tól.

Hajrá, Cat (és Csuri)!

Cat(harine) írta...

Köszönöm a biztatást neked is. :) Körülbelül én is így. :) A volt angoltanárom nem is értette, mit "nyavalygok". De hát, ő is már tizenévesen járta a nagyvilágot. Én meg reszketek, hogy mi lesz. :)

Névtelen írta...

A harmadik bejegyzés írója vagyok, de lenne még egy-két dolog, amit le szeretnék írni, no nem azért, hogy vitát szítsak, csak kikívánkozik belőlem.
14 évesen kerültem egy bentlakásos iskolába (nem kifejezetten azért, mert szerettem volna menni, hanem apai nyomásra), és én ott tanultam meg igazán, hogyan álljak a saját lábamra. A tandíjamat én kerestem meg úgy, hogy nyári munkát vállaltam (benzinkúton ablakot mostam, általános iskolásokat korrepetáltam és földeken dolgoztam). Egyetemre mentem, ott is önellátó voltam. Mindent magam intézek, 20 évesen megjártam én is New Yorkot, 1 évet töltöttem ott, tanultam és dolgoztam, szuper érzés volt. Soha nem volt büdös a munka és a tanulás, mindezek mellett mindig maradt időm szórakozni is. Hogy mire tanított meg mindez? Arra, hogy így vagy úgy, még a legszorítóbb helyzetben is mindig kiálljak magamért és ne adjam fel, és ezt úgy mondom, hogy alapvetően nem vagyok egy kiemelkedően optimista alkat.
4 testvérem van még, ebből kettő már felnőtt. Nekik is megvolt a lehetőségük, hogy elinduljanak a nagyvilágba, nem tették. Ha találkozom velük, akkor azt tapasztalom, hogy egyáltalán nem önállóak, és pont ezért sokszor én intézem az ügyeiket (200 kilométerről, kezdve a munkakereséstől a hivatalos ügyekig), emellett ujjal mutogatnak, hogy persze, neked azért sikerült, mert... és erre nem tudnak jó érvet felhozni, mert ugyanazzal a háttérrel indultunk mindhárman. Emlékszem, hogy az anyám nagyon haragudott, hogy nem maradtam mellette akkor, most viszont hálás és büszke rám. Azt mondja, hogy én vagyok az egyetlen gyereke, aki nem fog „éhen halni” semmilyen körülmények között, konstruktív, és mindig talál megoldást a problémákra.
Szóval én egyáltalán nem bánom, hogy önálló lettem. És ezt most TÖK JÓ leírni. :) Üdv mindenkinek: D.ia

Névtelen írta...

Bocsánat, a második bejegyzés írója voltam.